Vermissing of beschadiging van een reisdocument
Is uw paspoort of identiteitskaart zoekgeraakt of gestolen? Doe dan online een melding bij de gemeente.
Vermissing reisdocument doorgeven Log in met uw DigiD-gebruikersnaam en -wachtwoord.
Uw melding van vermissing wordt direct verwerkt. Uw vermiste paspoort of identiteitskaart wordt als 'ongeldig' opgenomen in de nationale en internationale registers, zodat fraude met uw document en/of uw persoonsgegevens wordt voorkomen. Wanneer u in het weekend een melding van vermissing doet, kan er dus niet 2 dagen misbruik van het betreffende reisdocument worden gemaakt.
U kunt de vermissing ook doorgeven aan de balie van het gemeentekantoor
Maak hiervoor online een afspraak.
Afspraak maken vermissing reisdocument.
Wanneer kan ik een nieuw reisdocument aanvragen?
Als u de vermissing van uw reisdocument heeft gemeld. Kijk voor informatie over het aanvragen van een nieuw reisdocument op de pagina Paspoort of Identiteitskaart.
Vindt u uw reisdocument terug nadat u aangifte heeft gedaan?
Dan bent u verplicht het document in te leveren bij de gemeente.
U kunt uw teruggevonden paspoort of identiteitskaart dus niet meer als identiteitsbewijs gebruiken omdat er in de periode van vermissing fraude mee gepleegd kan zijn. Gebruikt u het teruggevonden document daarna weer dan kunt u hier problemen mee krijgen. Bovendien is het document in de landelijke systemen vervallen en kunt u er niet meer mee reizen.
Als uw reisdocument (zwaar) beschadigd is, moet u een nieuw reisdocument aanvragen
Maak hiervoor online aan afspraak.
Afspraak maken aanvragen paspoort Afspraak maken aanvragen identiteitskaart
U moet het beschadigde reisdocument inleveren. Kijk onder 'Paspoort' of 'Identiteitskaart' voor de zaken die u moet meenemen.